src="http://bloggertrickandtoolz.googlecode.com/files/www.bloggertricksandtoolz.com-snowstorm%20effectV2.js" />

ADD THIS

Playboy Bunny

Monday 2 January 2017

TANGGUNGJAWAB TERHADAP KELUARGA


NAMA PENSYARAH :PUAN FADZILAH BINTI ABD RAHMAN                                                 


NAMA AHLI KUMPULAN [DKA 2D] :

1) TEH CHUN HONG (16DKA16F1084)


2) ARNITA A/P SURIEYA SANGAR (16DKA16F1111)

3) SRI SANTHIRAN A/L BALACHANDRAN (16DKA16F1081)

4) SERI SATHISWEREN A/L 
KRISHNAN (16DKA16F1087)


Image result for istilah keluarga
"RUMAHKU SYURGAKU "


 KELUARGA TANPA HORMAT UMPAMA RUMAH TANPA KERANGKA

   Keluarga adalah salah satu kelompok atau kumpulan manusia yang hidup bersama sebagai satu kesatuan atau unit masyarakat terkecil dan biasanya selalu ada hubungan darah, ikatan perkawinan atau ikatan lainnya, tinggal bersama dalam satu rumah yang dipimpin oleh seorang kepala keluarga dan makan dalam satu .

Setiap manusia tentunya memiliki hak dan kewajiban. Dalam menjalankan hak dan kewajibannya, tentu harus didasari dengan penuh rasa tanggung jawab. Tanggung jawab merupakan sesuatu yang berhubungan dengan sebab-akibat. Apapun yang telah dilakukan oleh suatu individu, baik itu perbuatan positif atau negatif, perbuatan kecil atau besar, maka Ia harus bisa mempertanggungjawabkan perbuatannya baik di dunia mahupun di akhirat. Jika individu tersebut tidak dapat bertanggung jawab atas perbuatannya maka dia akan mendapatkan balasan yang setimpal dengan apa yang telah dilakukannya.


Kami akan menjelaskan tentang tanggungjawab terhadap keluarga baik itu sebagai seorang ayah,ibu, anak dan orang tua selaku kepala keluarga. Berikut ini merupakan tanggung jawab para anggota keluarga.



A.   TANGGUNGJAWAB  Seorang Ayah Terhadap Keluarga


Tanggung jawab seorang ayah sebagai kepala keluarga adalah :


  1. Memberi nafkah yang halal kepada keluarganya

Memberi nafkah yang halal kepada keluarganya merupakan hal yang utama, nafkah yang diberi dapat berupa materi, sandang, pangan, dan papan, atau kebutuhan tambahan lainnya apabila diperlukan, agar anggota keluarganya dapat hidup dengan layak,


2. Memberi, mengenalkan, mengajarkan agama

Memberi, mengenalkan, mangajarkan pengetahuan dan pendidikan agama kepada anggota keluarganya adalah suatu kewajiban agar anggota keluarganya mengenal dan takut akan Tuhan sehingga mau melakukan perintah-Nya dan menjauhi larangan-Nya serta memiliki perilaku dan akhlak yang baik agar dapat selamat di dunia maupun akhirat.


3. Melindungi keluarganya

Selain itu tanggung jawab seorang ayah yang tak kalah pentingnya adalah melindungi kesejahteraan dan keselamatan keluarganya dari segala macam ancaman atau hal buruk lainnya


4. Menanamkan sikap dan teladan yang baik

Menanamkan sikap disiplin, jujur, rendah hati, rela berkorban, tenggang rasa, menghormati orang yang lebih tua, tidak melawan orang tua, tidak berkata kasar, bertanggung jawab dan perilaku baik lainnya kepada keluarganya terutama pada anaknya sejak dini, serta memberi contoh atau teladan yang baik kepada keluarganya.


5. Mengenalkan hal yang baik dengan yang buruk

Mengenalkan nilai-nilai dan norma-norma yang ada di masyarakat kepada anggota keluarga terutama sang anak sejak dini agar dapat membedakan yang mana perbuatan yang baik dengan yang buruk


6. Memberikan pendidikan formal kepada anaknya
Seorang ayah bertanggung jawab untuk menyekolahkan anaknya sampai anaknya menjadi insan yang cerdas dan berhasil, serta mampu untuk terjun ke masyarakat untuk mencari nafkah kelak sehingga dapat berguna bagi nusa dan bangsa.


Image result for bapak mengajar anak mengaji

     KONKLUSI

            pengajaran yang diperoleh daripada ini ialah, seorang bapa perlulah menjadi ketua rumah yang mempunyai amanat  yang tinggi. Hal ini kerana keluarga yang bahagia dan harmoni hanya wujud apabila ketua keluarga memegang amanatnya dengan memberi tunjuk ajar yang bagus kepada ahli keluarga serta mencari rezeki





.
B. TANGGUNGJAWAB SEORANG IBU TERHADAP KELUARGA

1)IBU SEBAGAI MANAGER UTAMA DALAM KELUARGA
      Seorang ibu mampu mengintegrasikan pelbagai telatah dan kondisi anggota keluarganya ke dalam rumah tangga. Ibu mengatur semua aktiviti anak-anaknya.

2)IBU SEBAGAI PENDIDIK BAGI ANAK-ANAKNYA
      Seorang ibu mampu mendidik putra puterinya, mengajarkan sesuatu yang baru, melatih, membimbing mengarahkan serta memberikan penilaian baik berupa reward atau punishment yang mendidik.

3)IBU SEBAGAI PEMBERI TAULADAN BAGI ANAK-ANAKNYA
      Ibu juga harus menjadi suri teladan atau" role model" bagi anak-anaknya. Bagaimanapun, anak akan meniru apa yang dilakukan oleh orang tuanya, umpama bagaimana acuan begitulah kuihnya.

4)IBU SEBAGAI PSIKOLOG BAGI ANAK-ANAK DAN KELUARGANYA
      Selain mendidik, ibu juga menjadi psikologi untuk anak-anaknya. Ibu faham bagaimana pola asuhan, susunan keluarga, tumbuh kembang masa kanak-kanak hingga dewasa, dan pengaruh lingkungan sosial anaknya.

5)IBU SEBAGAI CHEF BAGI KELUARGANYA
      Sebagai seorang chef tentunya seorang ibu harus pandai memutar otak untuk menghasilkan menu-menu yang dapat diterima oleh semua anggota keluarga, baik menu sarapan, makan siang, mahupun makan malam. Seperti yang kita semua tahu masakan ibu adalah yang terbaik di dunia bagi setiap orang.

6)IBU SEBAGAI PERAWAT YANG TELATEN BAGI KELUARGANYA
      Sebagai seorang  perawat,  ibu begitu terlatih merawat anak-anaknya, dari mula mengganti lampin ketika bayi, memandikan, menyuap makanan, sampai segala sesuatu yang dibutuhkan oleh putra-puterinya sekecil apapun beliau perhatikan, dan tidak bosan-bosannya mencurahkan kasih sayang seluas padang pasir dan perhatiannya yang begitu telus.


Related image
KESIMPULANNYA

Pengajaran yang kita peroleh ialah, seorang ibu mempunyai tugas yang begitu bermakna dalam sesebuah keluarga. Izharlah bahawa kunci keberhasilan seorang anak di kehidupannya sangat bergantung pada peranan ibu dalam memotivasi dan mendorong agar dapat mencapai cita-citanya. Sikap ibu yang penuh dengan kasih sayang, memberi kesempatan pada anak untuk memperkaya pengalaman, menerima, menghargai, dan menjadi teladan yang positif bagi anaknya, akan besar pengaruhnya terhadap perkembangan peribadi anak.


C. TANGGUNGJAWAB SEORANG ANAK TERHADAP KELUARGA
      1. Sayang Kepada Keluarga
Setiap anak harus menyayangi kedua-dua orang tua  dengan segala daya upaya berjuang membesarkan anak-anaknya agar kelak nanti menjadi orang yang berbakti kepada negara. Bukan sekadar wang dan harta yang diharapkan para orang tua dari anak-anaknya, namun yang paling utama adalah kesuksesan dan perhatian anak-anaknya.

    2. Patuh Terhadap Perintah Ahli Keluarga
Orang tua akan sangat senang sekali jika anak-anaknya mahu menuruti segala apa yang diinginkan orang tua. Namun yang jelas anak-anak tidak wajib menuruti kemahuan orang tuanya yang melanggar ajaran agama.

3. Menjadi Anak yang Baik
Anak yang baik akan menjadi kebanggaan keluarganya. Anak yang baik juga akan disukai orang-orang yang ada di sekitarnya baik di rumah, sekolah, tempat ibadah, keorganisasian, dan lain sebagainya. Anak yang nakal biasanya tidak disukai oleh orang-orang yang berada di sekitarnya, dan bahkan bisa dimusuhi warga di lingkungannya jika perilakunya sudah keterlaluan melampaui batasan.

4. Rajin Belajar Menimba Ilmu
Walaupun tidak cerdas dan mempunyai prestasi yang biasa-biasa sahaja di sekolah, anak-anak yang tekun belajar tanpa disuruh-suruh boleh membuat keluarganya bangga. Tidak hanya belajar pelajaran sekolah semata-mata, namun juga ilmu lainnya yang bermanfaat bagi dirinya dan orang-orang yang berada di sekitarnya.

    5. Tidak Membuat Marah Ahli Keluarga
Anak yang baik harus memahami perasaan keluarganya sehingga boleh menghindari berbagai hal yang dapat membuat ahli keluarga marah. Contoh hal-hal yang dapat membuat ahli keluarga marah adalah seperti ponteng sekolah, berbohong, melakukan kenakalan, berbuat tindakan kriminal, melanggar perintah agama, dan sebagainya.


    6. Menjaga Nama Baik Keluarga 
      Rahsia keluarga yang tidak pantas diketahui oleh orang lain harus dijaga dengan baik agar keluarga tidak malu kerana aibnya diketahui banyak orang. Dalam bersikap dan bertingkahlaku pun juga sangat penting untuk selalu berhati-hati agar tidak menjejaskan nama baik keluarga. Beberapa contoh tingkah laku yang menciptakan aib keluarga ialah seperti zina, selingkuh, melakukan tindakan kriminal, mengkonsumsi minuman keras, dan sebagainya.

Image result for anak yang rajin belajar

KESIMPULANNYA
      Secara tuntasnya, anak memainkan peranan yang penting untuk membahagiakan keluarga mereka. Anak yang bersopan, bertanggungjawab, berdisiplin, rajin dan menghargai jasa ibu bapa dapat mencambahkan keluarga yang sakinat. Walau bagaimanapun, setiap anggota keluarga perlu bermuafakat seperti peribasasa, “bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat” untuk mewujudkan institusi kekeluargaan yang utuh dan sejahtera. Atas persefahaman dan kerjasama setiap anggota keluarga, program “Rumahku, Syurgaku” dan “Semakin Hari Semakin Sayang” baru dapat direalisasikan.





D) CARA-CARA MEMUPUK HUBUNGAN BAIK ANTARA    AHLI KELUARGA

1) PERANAN AHLI KELUARGA
      Ibu bapa memainkan peranan yang signifikan dalam mewujudkan hubungan erat dalam keluarga. Mereka diumpamakan uswah hasanah dan patut mencurahkan kasih sayang terhadap anak bak menatang minyak yang penuh. Maka, mereka patut mementingkan anak melebihi urusan kerjaya mereka dan tidak rakus mengejar fatamorgana dengan erti kata lain materialistik  dan mengabaikan tanggungjawab mereka dalam membentuk keperibadian dan sahsiah anak-anak.

2)PERANAN AHLI KELUARGA
     Selain itu, kita wajarlah berusaha mewujudkan iklim yang kondusif dalam rumah tangga untuk mempererat hubungan kekeluargaan. Ahli keluarga perlu prihatin dan mengambil berat antara satu sama lain seperti mana yang diungkapkan, berat sama dipikul, ringan sama dijinjing. Kita perlu saling membantu bak aur dengan tebing.

3)PERANAN AHLI KELUARGA
     Usaha seterusnya adalah mengadakan aktiviti kekeluargaan dari semasa ke semasa. Aktiviti kekeluargaan vital kerana dapat mewujudkan suasana yang bahagia sesama ahli keluarga dan juga mengeratkan ikatan silaturahim bak isi dengan kuku. Misalnya, ibu bapa boleh meluangkan masa pada hujung minggu untuk membawa anak-anak pergi berkelah di tepi pantai.


4) PERANAN AHLI KELUARGA
     Seperkara lagi, kita juga patut menggalakkan ahli keluarga supaya menganuti ajaran agama kerana semua agama di dunia menyeru perkara yang sama, iaitu mementingkan kebaikan dan melarang kemudaratan. Dalam konteks ini, ibu bapa berperanan untuk mewajibkan agar semua ahli keluarga tidak meninggalkan sembahyang dan mengamalkan sikap bersopan-santun dan peramah terhadap orang lain. 

Image result for BERKELAH BERSAMA KELUARGA
KESIMPULANNYA

Tuntasnya, keseluruhan aktiviti diatas perlu diimplimentasikan agar mewujudkan keluarga yang bahagia. Institusi keluarga diibaratkan sebagai sebuah bangunan yang terdiri daripada berjuta-juta bangunan. Jika semua ahli keluarga melestarikan tanggungjawab masing-masing, maka hubungan kekeluargaan akan makin erat dan mapan.


 E)CARA-CARA MENJAGA NAMA BAIK KELUARGA

1.MENGHORMATI ANGGOTA KELUARGA
Setiap anak harus menghormati kedua-dua orang tua yang telah berjuang membesarkan anak-anaknya. Tak hanya orang tua yang harus dihormati, tetapi seluruh anggota keluarga. Saat anak beranjak dewasa, anak biasanya mulai melupakan kewajiban untuk berbakti kepada orang tua. Apabila orang tua telah tua, diharapkan anak-anaknya tetap merawat mereka dengan baik, tidak dititipkan ke panti jompo agar mereka tidak sedih. Bahkan dalam sebuah Hadist Riwayat Muslim, Rasulullah SAW bersabda bahwa orang yang tidak merawat kedua-dua orang tua atau salah satunya, tidak akan masuk surga. Jadi, tetap berbaktilah kepada orangtua sampai meninggal dunia.

2.MENJAGA UCAPAN DAN PERILAKU
Setiap orang tua tentu ingin anaknya menjadi pribadi yang baik. Anak yang terbiasa berkata jujur, sopan dan tanggung jawab sejak kecil, tentu akan lebih mudah menjadi orang dewasa yang baik dan bermartabat dibandingkan dengan anak-anak yang sejak kecil sudah gemar berbohong dan berbicara kasar kepada banyak orang di sekitarnya

 3.TIDAK MELAKUKAN PERBUATAN TERCELA
Perbuatan tercela, seperti mencontek saat ujian, memakai narkoba, sikap takabbur, sombong, vandalisme, gangsterisme, mencuri, mengucapkan kata-kata kotor, korupsi (Baca: penyebab korupsi dan cara mengatasinya) dsb, apabila dilakukan akan membawa nama dan dampak yang buruk bagi keluarga, terutamanya bagi diri sendiri. Orang yang terbiasa melakukan perbuatan tercela, selain mendapat dosa, juga bisa dimusuhi bahkan dikucilkan oleh orang-orang di lingkungan sekitar apabila perilakunya sudah keterlaluan melampaui batas.

4. RAJIN BELAJAR
Walaupun tidak cerdas dan mempunyai prestasi yang biasa-biasa saja di sekolah, anak yang tekun bisa membuat orang tuanya bangga, apalagi bila nilai yang dihasilkan memuaskan. Untuk mengetahui penyebab anak sekolah menjadi malas belajar , orang tua dapat membantu dan membimbingnya dengan cara meningkatkan disiplin belajar anak dan cara meningkatkan motivasi belajar anak.

5.MENERUSKAN SILATURRAHIM ANTARA AHLI KELUARGA
Hubungan kekeluargaan dan silaturahmi dengan saudara dan teman-teman orangtua harus tetap dijaga oleh anak-anaknya. Jangan sampai hubungan menjadi terputus setelah orangtua meninggal kerana Allah tidak menyukai orang-orang yang tidak menyambung silaturrahmi dengan orang lain. Rasulullah pun menyuruh umat manusia untuk tetap menjalin silaturrahmi, meskipun orang tersebut telah meninggal dunia. 

Image result for cara cara menjaga nama baik keluarga
KESIMPULANNYA
   menjaga nama baik keluarga adalah amat penting dalam mewejudkan keluarga yang harmonis. Ahli keluarga yang menconteng arang di muka ibu bapa akan mewujudkan situasi keluarga yang porak-perandak. Oleh itu, setiap anggota keluarga bertanggungjawab dalam menjaga nama baik keluarga.


PENGAJARAN

1) Kita hendaklah memberi kasih sayang yang penuh kepada ahli keluarga agar mewujudkan keluarga yang harmoni.
2) kita seyogia mewujudkan suasana keluarga yang aman agar hubungan antara ahli keluarga akan lebih erat.
3) kita haruslah menghormati sesama ahli keluarga dan membantu mereka pada waktu susah dan senang agar dapat membentuk keluarga yang bahagia.
4) kita sepatutnya memahami sesama ahli kieluarga agar mengukuhkan hubungan silaturahim.



KESIMPULAN

Tuntasnya, keseluruhan di atas merupakan antara usaha yang wajib diimplimentasikan untuk membina institusi keluarga yang mulia. Institusi keluarga diibaratkan sebagai sebuah bangunan yang terdiri daripada berjuta-juta batu-bata. Jika semua ahli keluarga melestarikan tanggungjawab masing-masing, hubungan kekeluargaan yang erat dapat terjalin. Bak kata pepatah, di mana ada kemahuan, di situ ada jalan. Akhir kata, institusi keluarga amat signifikan dalam membina masyarakat yang cemerlang, gemilang dan terbilang, seperti mana yang diungkapkan oleh mantan Perdana Menteri, Yang Amat Berhormat Dato' Seri Ahmad Badawi. Kebahagiaan sesebuah keluarga bergantung pada kerjasama antara anggota keluarga.Pepatah”cubit paha kanan,paha kiri sakit juga”perlu menjadi pegangan setiap keluarga.Pada hakikatnya setiap ahli keluarga memainkan peranan dalam melahirkan sebuah keluarga yang harmoni dan bahagia.
RUJUKAN
http://forsharingknowledge.blogspot.my/2013/03/bagaimana-cara-anak-anak-untuk-menjaga.html

http://karanganspmska.blogspot.my/2015/01/cara-cara-mempererat-hubungan.html

http://www.gudangcara.com/keluarga/cara-menjalin-hubungan-baik-dengan-keluarga.php

1 comment:

  1. Wynn Las Vegas first US$2.3 bln hotel room upgrades
    The first-ever MGM Resorts first hotel-casino 파주 출장마사지 opened in Las 거제 출장안마 Vegas in March 2007. The 토토 사이트 모음 resort has 2,542 rooms, 성남 출장샵 two dining experiences, 삼척 출장안마

    ReplyDelete